Roes(t) maakt drank-, drug- en gokproblemen bespreekbaar

De campagne 'Roes(t)' liep in 2020-2021. Ontdek hier de campagnesite die Te Gek!? toen lanceerde!

In Vlaanderen bestaan er veel vooroordelen en misverstanden over problemen met alcohol, drugs en gokken. Ook jij kent waarschijnlijk iemand in je directe omgeving die hiermee worstelt. Toch is praten over deze problemen vaak erg moeilijk. Het taboe en de (voor)oordelen zorgen er onder meer voor dat mensen rijkelijk laat hulp inschakelen. Zo zoekt iemand met een alcoholprobleem pas steun na gemiddeld 18 jaar!

Reden genoeg voor Te Gek!?, VAD/De DrugLijn, Museum Dr. Guislain en unik-id om de krachten te bundelen in een nieuwe Te Gek!?-jaarcampagne. Met Te Gek!? Roes(t) willen we de kennis over alcohol-, drug- en gokproblemen bij de Vlaamse bevolking vergroten en inzicht geven in de complexiteit ervan. Om zo deze problemen bespreekbaar te maken en stigmatisering tegen te gaan.
 


Op deze campagnewebsite vind je heel wat informatie over alcohol, illegale drugs, medicatie en gokken. Je kan lezen welke factoren en mechanismen meespelen in het al dan niet ontwikkelen van problemen met deze middelen en waarom er nu precies zoveel taboe bestaat om hierover te praten en tijdig hulp te zoeken als dat nodig is. Uiteraard besteden we ook aandacht aan wat er kan helpen om de vicieuze cirkels waar sommige gebruikers in terecht komen, te voorkomen of te doorbreken. Naast de gebruiker zelf, mag ook nooit vergeten worden dat er meestal een veelvoud aan geliefden betrokken zijn die ook onder de situatie kunnen lijden. Als ouder, vriend of familielid kan je hier terecht voor informatie en advies. Heb je zelf hulp nodig? Dan kan je terecht op deze pagina. Ben je hulpverlener en wil je graag meer handvatten over hoe je rond dit thema aan de slag kan gaan? Ook dan ben je hier op het juiste adres! We zetten je hier graag op weg.

Roes(t)-agenda

Naar goede Te Gek!?-traditie omvatte deze campagne ook heel wat uiteenlopende projecten. Zo was er een aangrijpende tentoonstelling met dubbelportretten van ouders en kinderen over hoe een verslaving tussen hen in staat, gemaakt door Lieve Blancquaert en productiehuis De Chinezen. Je kon ook deelnemen aan de Te Gekke Roes(t)-wandeling om zo al wandelend drank-, drug- en gokproblemen beter bespreekbaar te maken. 
Bekijk het plannetje van de wandeling hier!

Er was ook een theatervoorstelling en een novelle over dit onderwerp. Samen met onze partners hebben we een heel gevarieerd programma en interessant materiaal aangeboden. De rode draad doorheen alle activiteiten was het concept ‘Op weg naar Nuchtermag’.

Eind november 2020 organiseerde VAD/De Druglijn haar jaarlijkse studiedag. De focus lag op meer bespreekbaarheid en minder stigma. Dit paste binnen het kader van de campagne van Te Gek!? Roes(t). Lees hier het verslag over deze studiedag.

Tom Evenepoel, coördinator van De Druglijn, schreef een inspiratietekst over taal en stigma.
 



Nieuw campagnelied

Bij een nieuwe campagne hoort uiteraard ook een gloednieuw campagnelied: Tijs Vanneste & Mr. Paul maakten het fantastische nummer 'Het Gevaar'. De videoclip is gemaakt door productiehuis De Chinezen. Het lied is ook te beluisteren via spotify en apple music.

Foto header: Carmen De Vos

Terug