"Als tiener en jonge twintiger worstelde ik jarenlang met ernstige zelfdodingsgedachten. Op mijn 23ste ondernam ik een zelfdodingspoging. Ik overleefde, maar dat betekende niet dat alles plots makkelijk werd." - Gino Missiaen
"Intussen weet ik wél hoeveel mijn leven betekent, voor mezelf én voor anderen. Ik heb geleerd dat er altijd andere, betere mogelijkheden zijn. Dat er hulp bestaat. Dat medicatie kan helpen, ook al is het soms een lange zoektocht.
Er is hoop, en dat mogen we nooit vergeten."
"Uit dankbaarheid voor mijn overleven schreef ik tien jaar geleden de song 'Don’t kill yourself / After winter comes'. Voor de Nederlandstalige versie, 'Dood jezelf niet', werkte ik samen met de uitstekende muzikanten Kasper Van de Ponseele, Matis Cooreman en Karen Willems."
"De song lag jarenlang in een lade. Ik was beschaamd, voor wat ik had meegemaakt en om in verband gebracht te worden met een psychische kwetsbaarheid. Nu weet ik dat je je nooit hoeft te schamen. Wat je met je kwetsbaarheid doet, kan veel betekenen voor anderen die lijden. De wereld heeft mensen nodig die anderen laten voelen dat ze niet alleen zijn."
"Hoe zwaar het ook nu kan aanvoelen: het hoeft niet zo te blijven. Je kwetsbaarheid ís niet wie je bent; het is slechts een klein deel van een veel groter geheel."
"Twee jaar geleden stapte mijn lieve dochter Lien uit het leven, na een langdurige strijd met psychoses. Dat werd het keerpunt. Ik wist dat ik iets moest doen met deze song die ik opgenomen had."
"Ik nam contact op met de wereldbefaamde artiesten Pascal Poissonnier, Ivo Provoost en Dirk Zoete. Samen met alle andere betrokken artiesten besloten we iets te creëren dat het waard zou zijn om gezien te worden. Met veel enthousiasme en liefde begonnen mijn goede vrienden en ik aan het uitwerken van het clipje. We hebben er bijna twee jaar lang, volledig vrijwillig, aan gewerkt."
"Met de nodige duiding proberen we steun te bieden aan mensen die iemand hebben verloren. In de clip kruip ik terug in de huid van iemand die uit het leven wil stappen."
"Maar mijn boodschap blijft helder: doe het alsjeblieft niet."
"Ik weet waar het over gaat. En ik weet óók dat het de moeite loont om verder te leven, zelfs als het even op een lager pitje staat. De mensen rondom je hebben je nodig, ook als je het zelf op dit moment anders voelt. De wereld heeft je nodig. Er zijn zó veel mensen die van je houden, ook al hoor je het niet altijd."
"Ik hou alvast van jou. En ik meen dat."
"Praat over wat je voelt. Probeer stap voor stap opnieuw van jezelf te houden. Je zal merken dat je kan groeien, als een volwaardig, respectabel mens die het waard is om gehoord te worden."
- Gino Missiaen
Hieronder vind je het filmpje 'Dood jezelf niet':
Het is ook beschikbaar met Engelse, Franse en Duitse ondertitels.
Please note, the translation with Google Translate is not always 100% correct, for which we apologize.
We offer this option to translate so that everyone has the chance to view this site in his or her own language.
Activate Translation-bar