Waarom wandelen?

Om gezond te blijven en om zich zo ruim mogelijk te kunnen ontplooien, heb je voldoende beweging nodig. Regelmatige lichaamsbeweging, zoals wandelen, heeft aanzienlijke voordelen. Het verbetert de gezondheid op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. Over het algemeen gesteld kan je door voldoende bewegen beter omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt.

 

 

Fysieke effecten

Voldoende beweging is onontbeerlijk voor een goede fysieke gezondheid. Beweging heeft immers invloed op verschillende lichaamsfuncties. Hierbij denken we aan de bloedcirculatie, de ademhaling, het slaap-waakritme, de stofwisseling, de spieren en gewrichten en ook het beendergestel. Voldoende bewegen helpt ook om de lichamelijke weerstand te versterken en te onderhouden.

 

Verder vormt het  een beschermende factor bij het ontwikkelen van verschillende ziektes, zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, evenals sommige vormen van kanker en COPD (Chronisch Obstructieve Longziekte).

 

Emotionele effecten

Als we kijken naar emotioneel welbevinden, zien we dat ook op dit domein bewegen een gunstige invloed heeft, Vooral op het vlak van zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde is dat aangetoond. Sportief bewegen vergroot ook de kans om gelijkgezinden te ontmoeten en het gevoel te hebben deel uit te maken van een groep of gemeenschap. Het effect van bewegen op emotioneel welbevinden is uiteraard afhankelijk van verschillende factoren. Het sociaal klimaat (mede gecreëerd door leraren, trainers en andere volwassenen) speelt hierbij een belangrijke rol.

 

Daarnaast is bewezen dat lichaamsbeweging, zoals wandelen, een positieve invloed heeft op je stemming en humeur. Fysieke activiteit zorgt dan ook voor een tevreden en aangenaam gevoel.

 

 

Mentale effecten

Als we ten slotte het effect van bewegen op mentaal vlak bekijken, blijkt uit onderzoek dat lichaamsbeweging je mentale veerkracht versterkt. Dit komt door het dubbele effect van bewegen,  mentaal gezien: door bewegen heb je minder kans om een depressie of angst- en stressgerelateerde klachten te ontwikkelen én dankzij bewegen gaat het lichaam efficiënter om met het verwerken van deze soort klachten. Ook de kans op het ontwikkelen van psychosomatische klachten neemt hierdoor af.

 

Depressie en beweging

Uit onderzoek aan Yale University blijkt dat wie aan een depressie lijdt, maar  aan lichaamsbeweging doet gemiddeld 3,75 minder slechte dagen heeft per maand dan niet-sportieve leeftijdsgenoten. Wie 2 tot 3 keer per week een fysieke inspanning doet, heeft over het algemeen een betere geestelijke gezondheid dan wie minder vaak traint.

 

 

Samengevat kunnen we dus stellen dat beweging in elke fase van je leven een positieve invloed heeft op je fysieke, emotionele en mentale gesteldheid. Wandelen is hiervoor uitermate geschikt. Het is immers één van de meest laagdrempelige bewegingsactiviteiten die er bestaat. Maar laat je vooral niet tegenhouden als je liever fietst of een teamsport beoefent: elke vorm van lichaamsbeweging is goed voor het versterken van de mentale veerkracht.

 

Hoe eerder je een gewoonte maakt van regelmatig wandelen of bewegen, hoe gunstiger het effect op je lichaam. Het is echter nooit te laat om te starten met regelmatig te bewegen en te wandelen en zo te profiteren van de positieve effecten!

Zo vermindert het risico op dementie en de ziekte van Alzheimer voor wie  minimaal twee keer per week een fysieke inspanning doet. Dit geldt zelfs wanneer je pas op middelbare leeftijd met die inspanningen start.

 

 


 

Bronnen:

Boekje ‘Als sporter onder sporters’

https://www.allesoversport.nl

De gunstige effecten van sportief bewegen op mentale gezondheid link

De fysieke, emotionele en mentale waarde van bewegen link

Fysieke training bij depressie; een overzicht link

Beweging beïnvloedt de mentale gezondheid link

Sporten is gezond én beschermt je tegen depressie link

Wandel je gezond link

Filmpje Psylos zet je in beweging link

Sport als medicijn link

Wereldgezondheidsorganisatie link