• Nieuws
  • Stamina in Brugge is onze nieuwe Te Gekke school ‘21-’22!

Stamina in Brugge is onze nieuwe Te Gekke school ‘21-’22!

Leer de winnaar van Te Gekke school 2021-2022 kennen: Stamina Brugge

Het is eind juni en dat betekent dat leerlingen en leerkrachten volop aan het aftellen zijn naar de zomervakantie. Al zal de school Stamina in Brugge stiekem ook al reikhalzend uitkijken naar september. Zij sleepten namelijk de titel van Te Gekke school 2021-2022 in de wacht en wonnen zo een exclusief concert van onze ambassadeur Luka Cruysberghs.

“Ik was daar zeer blij om! En dat is nog licht uitgedrukt,” reageert Niek Vermandere, Zorgcoördinator van Stamina. “Ik zie dat als een (symbolische) erkenning voor werk dat hier dag in dag uit gedaan wordt, dus het doet deugd dat Te Gek!? onze inspanningen naar waarde weet te schatten. Toen ik het nieuws te horen kreeg, ben ik dan ook meteen door heel de school gelopen om iedereen die meeschreef aan het dossier, op de hoogte te brengen (lacht).”

We voelden dat er nood was aan verbindende en groepsvormende activiteiten, buiten de lessen om.

Te Gekke school word je niet zomaar. Een combinatie van heel wat structurele en eenmalige initiatieven op vlak van mentaal welbevinden en verbinding trok onze Te Gekke jury over de streep. Niek: “Onze school bestaat nog maar vijf jaar. Vanaf de eerste dag van ons bestaan, zetten we hard in op het concept van ‘coaching’. Daarmee willen we het titularisschap overstijgen. Aan het begin van het schooljaar matchen we een leerkracht/coach aan de hand van een intakegesprek met een groep eerstejaars. Vervolgens vragen we aan elke coach om minstens twee keer per maand een gesprek in te plannen met diens leerlingen. Dat gesprek gaat dan niet alleen over schoolse opvolging, zoals planning en studiemethode, maar ook over het welbevinden van de leerling. Daardoor blijf je als leerkracht heel betrokken en vinden de jongeren ook snel de weg naar iemand binnen de school. Daar zijn we best trots op.”

Naast de coaches die structureel zijn ingebed in de werking van de school, waren er dit jaar heel wat initiatieven gelinkt aan verbinding. Niek Vermandere van Stamina vertelt: “Die eenmalige evenementen waren altijd heel fijn. Voor een gemiddelde school is dat misschien een evidentie, maar voor ons waren dat telkens ‘eerste keren’. In ons vijfjarig bestaan sukkelen we daarnaast al meer dan twee jaar met corona, waardoor we elkaar minder konden zien in real life. Elk groepsmoment is nu dus heel uniek. Zeker als je bedenkt dat we bij de eerste startdag, nu vijf jaar geleden, exact veertig kindjes hadden. Dit jaar zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie in Brugge, waardoor het aantal leerlingen kon stijgen naar vierhonderd. We voelden dan ook dat er nood was aan verbindende en groepsvormende activiteiten, buiten de lessen om. Zo zijn we vlak voor de paasvakantie naar een film gaan kijken in Kinepolis, speelden we een soort van bingo gelinkt aan heel wat reflectie- en groepsvormende opdrachten en organiseerden we een challenge per coachgroep, waarbij ze om ter snelst een parcours moesten afleggen op een lang springkasteel met een klimmuur. Het doet deugd om op zo’n dag vierhonderd blije gezichten te zien rondlopen. Die projectdag was wel een hoogtepunt dit jaar, moet ik zeggen.”

Volgend jaar zullen we de eerste Conflixers introduceren op onze school. Dat zijn leerlingen die zich engageren om andere leerlingen op school te ondersteunen.

Zo’n eenmalig initiatief hoeft niet altijd in de vorm van een projectdag te zijn, verduidelijkt Niek: “Er zijn ook leerkrachten die de thema’s binnentrekken in hun les. Onze collega Joris gaf bijvoorbeeld een minor rond mentaal welzijn, waarbinnen de leerlingen relaxatie- en yogasessies kregen, op bezoek gingen bij het JAC en konden luisteren naar een medewerker van TEJO die vertelde over hun werking. Een andere collega gaf dan weer een sessie rond faalangst. Zo’n zaken willen we in de toekomst blijven aanmoedigen.”

Nu we het toch over de toekomst hebben… Stamina heeft nog heel wat op de planning staan als het gaat over geestelijke gezondheid. Niek: “Volgend jaar zullen we de eerste Conflixers introduceren op onze school. Dat zijn leerlingen die zich engageren om andere leerlingen op school te ondersteunen. Daarenboven willen we nog verder inzetten op vormingen voor onze coaches, zodat zij hun gesprekstechnieken en coachingvaardigheden kunnen aanscherpen.”

Alvorens ze bovenstaande zaken kunnen opstarten voor het nieuwe schooljaar, beloont Te Gek!? de inzet van alle Stamina-leerlingen en -leerkrachten met het zangtalent van de ambassadrice van onze scholencampagne, Luka Cruysberghs. Daarnaast willen we ook de andere scholen van harte bedanken voor hun inzendingen en waardevolle acties rond geestelijke gezondheid.

Wil jij volgend jaar graag (opnieuw) deelnemen met jouw school? Dat kan! Hou onze website en sociale media goed in de gaten, want weldra openen we de inschrijvingen voor de Te Gekke school ’22-’23. Organiseer een projectdag, maak kunst, speel een spel, praat met elkaar over geestelijke gezondheid, schrijf je (binnenkort) in via onze website en wie weet wint jouw school wel een concert van onze nieuwe ambassadeur (die we graag nog even geheim houden, spannend)!

Heb je nog inspiratie nodig? Neem dan zeker een kijkje op onze webshop en tussen het Te Gek!?-scholenaanbod. Zo nodigde Stamina enkele van onze ervaringsdeskundigen uit om te spreken over hun herstel en speelden de leerlingen een Te Gek!?-spel, maar je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een online lessenpakket, workshop of theatervoorstelling. Genoeg ideeën opgedaan? Dan kan je alvast starten met plannen. En oh ja, vergeet niet te genieten van een welverdiende vakantie! 

Terug