"Mijn mantra?: ‘Ook deze moeilijke situatie gaat echt weer voorbij!’"

← Terug naar het overzicht

Afstand houden, handen wassen, binnen blijven: zo bescherm je lijf en leden tegen corona. Maar hoe weer je het virus uit je hoofd? Geestelijk Gezond Vlaanderen serveert regelmatig nieuwe inzichten en inspirerende getuigenissen. Wij delen ze ook hier graag met jou!

De coronamaatregelen stellen onze mentale weerbaarheid op de proef. Zulke abrupte aanpassingen in het dagelijks leven, hebben een impact op iedereen. Gevoelens van paniek en eenzaamheid kunnen de kop opsteken, ook bij mensen die vroeger geen last hadden van psychische klachten. Hanne (woordvoerster en ervaringsdeskundige) deelt enkele tips.

 

Voor mensen die al een psychische kwetsbaarheid hebben, is deze periode nog lastiger. Sluimerende angsten en depressieve gevoelens steken, door het gebrek aan afleiding en verbinding, nog meer de kop op.  Als ervaringsdeskundige in de geestelijke gezondheidszorg, voel ik zelf de gevolgen en de valkuilen van deze verregaande maatregelen. Ik hoor ook van lotgenoten hoeveel impact deze crisis heeft op hun mentaal welzijn. Daarom deel ik hieronder enkele tips over wat je voor jezelf en anderen kan doen, om ook in deze verwarrende tijden, je veerkracht zoveel mogelijk op peil te houden en ja, zelfs te versterken.

 

"Wees niet te streng voor jezelf, het is niet het moment om jezelf ingrijpende veranderingen op te leggen."

1. Blijf in verbinding met je emoties: het is normaal dat je allerlei emoties voelt in deze situatie. Ik heb me de afgelopen week in meerdere of mindere mate afwisselend bang, verdrietig, boos, onrustig en gestresseerd gevoeld. Probeer te accepteren wat je voelt, maar houd in je achterhoofd dat je meer bent dan je gevoelens. Het kan helpen om bijvoorbeeld via foto’s, video’s en teksten terug te kijken naar dingen waar je trots op bent en energie van krijgt. Zoek je eigen manier om je emoties te uiten. Duw je emoties liever niet weg en verdoof ze ook niet: kijk uit met veel eten, alcohol drinken of ga niet overmatig online shoppen. Wees niet te streng voor jezelf, het is niet het moment om jezelf ingrijpende veranderingen op te leggen. Praat telefonisch of digitaal met familie, vrienden of collega’s over je eigen bezorgdheden, hoe klein of groot die ook mogen lijken.

 

2. Schakel indien nodig professionele hulp in: veel organisaties hebben een aangepast hulpaanbod uitgewerkt, surf naar hun website of sociale mediakanalen voor een up to date overzicht. Vanuit Uilenspiegel is er ook het initiatief om hun lotgenotengroepen te vervangen door ‘Luistergenoten’, waarbij je via chat, telefoon of mail contact kan hebben met lotgenoten.  Sommige organisaties hebben ook een eigen zelfzorgaanbod. Ben je al in begeleiding: vraag dan zeker aan je hulpverlener om online of telefonisch hulpverleningssessies te organiseren. Zelf stond ik hier eerst weigerachtig tegenover, maar ik heb ingezien dat het beter is om contact met mijn hulpverlener te behouden. Het zorgt voor een vorm van continuïteit en structuur, ook al kan het nu niet via de normale, fysieke weg.

 

"Mijn hond heeft nog nooit zo veel gewandeld! "

3. Beweeg: naast gezonde voeding en voldoende slaap, is bewegen enorm belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Je versterkt je veerkracht door regelmatig te bewegen, waardoor het makkelijker wordt om ook in deze tijden mentaal gezond te blijven. Veel sportinstellingen zijn gesloten, trek je wandelschoenen aan of maak een fietstochtje. Mijn hond heeft nog nooit zo veel gewandeld als nu! Sommige lesgevers bieden online yoga- en andere lessen aan, bijvoorbeeld via facebook live. Op YouTube vind je veel filmpjes, waarmee je binnenskamers een work-out kan organiseren. Je zal ook veel beter slapen, als je niet alleen mentaal, maar ook fysiek moe bent.

 

4. Werk actief aan je eigen veerkracht: sommige websites, podcasts of apps, helpen je om je veerkracht te versterken door middel van allerlei oefeningen, bijvoorbeeld via mindfulness en meditaties. Op www.vaardigleven.be kan je gratis aan de slag. Niet alles werkt voor iedereen, voel vooral zelf wat bij je past. Het is ook nuttig om na te gaan, hoe je in het verleden omging met lastige situaties. Bepaalde vaardigheden die je toen geleerd hebt, kan je nu opnieuw inzetten. Zo doe ik een beroep op inzichten die ik een aantal jaar geleden via ACT-therapie heb gekregen. Ik heb geleerd om ondanks mijn angstgevoelens en depressieve klachten, toch volgens eigen waarden en normen te leven. Ik werk nu dag per dag, met kleine stapjes naar mijn doelen toe, zonder mijn mentale en fysieke noden uit het oog te verliezen.

 

"Mijn mantra?: ‘Ook deze moeilijke situatie gaat echt weer voorbij!’

5. Blijf plannen maken en hopen voor de toekomst: hoop doet leven, is een cliché, maar hoop en toekomstperspectieven zijn zeer belangrijk om je mentaal zo gezond mogelijk te houden. Start met kleine of grotere projecten waar je al lang aan wilde beginnen, verzamel reisideeën, ga op zoek naar dingen die nu haalbaar zijn en waar jij energie uithaalt. Je krijgt hier sowieso inspiratie van. Sommige zal je mits eventuele aanpassing nu al kunnen uitvoeren, het is ook leuk om inspiratie op te doen voor de tijd na de Coronacrisis. Mijn mantra?: ‘Ook deze moeilijke situatie gaat echt weer voorbij!’

 

6. Heb oog voor je medemens en help waar je kan: we zien de laatste weken heel veel solidariteit. Iets doen voor iemand geeft de andere én jezelf een goed gevoel. Verlies zeker je geliefden en mensen waarvan je weet dat ze alleen thuis zijn, niet uit het oog! Let er wel in al je sociale contacten op, dat je niet enkel over het Coronavirus en de gevaren hiervan praat. Haal ook eens samen herinneringen op en wissel ideeën uit over wat je nu kan doen om verveling tegen te gaan.

 

Er komen steeds meer initiatieven zoals facebookgroepen en fora om elkaar te steunen. Maak hier zeker gebruik van als je denkt dat je er deugd van kan hebben, zo voel ik me hierdoor veel minder alleen. Deel uitmaken van een online community, kan gevoelens van eenzaamheid en angst verminderen.

 

Bovenal, respecteer de maatregelen, zorg goed voor jezelf en je omgeving. Onderhoud contacten met vrienden, familie en kennissen en heb extra aandacht voor mensen die meer steun kunnen gebruiken. Twijfel zeker niet om hulpkanalen te contacteren. Het wordt voor veel mensen een heel moeilijke periode, dus medemenselijkheid en solidariteit zullen meer dan ooit centraal moeten staan.

 


 

Hanne Evenepoel (26) is woordvoerster bij het Steunpunt Geestelijke Gezondheid en woont in Kessel-Lo. Ze is verzot op dieren, natuur en reizen. 

 


 

Meer informatie over geestelijke gezondheid op de website Geestelijk Gezond Vlaanderen

← Terug naar het overzicht